Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

ΕΡΩΤΗΜΑ: Εγκατάσταση ΚΚΒΠ εντός των Ι.Κ.Τ.Ε.Ο (Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων)


Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) εξέφρασε την πρόθεση του να εγκαταστήσει κλειστό κύκλωμα βιντεο-παρακολούθησης (ΚΚΒΠ) εντός των Ι.Κ.Τ.Ε.Ο (Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων) με σκοπό την πάταξη παραβιάσεων της νομοθεσίας που παρατηρούνται. Τέτοιες παραβιάσεις αποτελούν οι εικονικοί έλεγχοι οχημάτων, οι ελλιπείς έλεγχοι, η έκδοση πιστοποιητικών σε ακατάλληλα οχήματα, η διενέργεια τεχνικού ελέγχου σε οχήματα άλλα αντί των καταχωρημένων στο μηχανογραφημένο σύστημα οχημάτων, η διενέργεια τεχνικού ελέγχου από μη εξουσιοδοτημένα άτομα και η διενέργεια προελέγχου οχημάτων ή άλλων εργασιών που απαγορεύονται από την οικεία νομοθεσία.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων (Τεχνικός έλεγχος και Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου) Νόμου (Νόμος 1(Ι)/2007), όπως τροποποιήθηκε, και ειδικότερα των άρθρων 20, 46 (α),(β), (γ) και (δ), 48, 49 και 50:

«20.(1) Ο Έφορος ανακαλεί προσωρινά ή μόνιμα την άδεια λειτουργίας Ι.Κ.Τ.Ε.Ο
(α) αν διαπιστώσει ότι οποιαδήποτε από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 18 προϋποθέσεις δεν ικανοποιείται πλέον∙
(β) σε περίπτωση παραβίασης οποιουδήποτε όρου που τυχόν τέθηκε κατά την έκδοση άδειας λειτουργίας του Ι.Κ.Τ.Ε.Ο∙
(γ) σε περίπτωση παραβίασης, των κατά νόμο υποχρεώσεων του κέντρου και ειδικά σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το κέντρο δεν έδωσε πλήρη ή ορθά στοιχεία του ελέγχου ή αρνήθηκε να δώσει στοιχεία του ελέγχου, στον Έφορο προς έκδοση πιστοποιητικού καταλληλότητας, κατά παράβαση των διατάξεων του παρόντος Νόμου ή της κείμενης νομοθεσίας, ή επέτρεψε τη διενέργεια του περιοδικού ελέγχου από πρόσωπο το οποίο δεν είναι υπεύθυνος γραμμής τεχνικού ελέγχου∙
(δ) σε περίπτωση κατά την οποία ο ιδιοκτήτης του Ι.Κ.Τ.Ε.Ο δηλώνει εγγράφως στον Έφορο την πρόθεσή του να τερματίσει τις εργασίες του κέντρου αυτού.».

«46. Ο Έφορος κατά την άσκηση της εποπτικής του αρμοδιότητας δυνάμει του παρόντος Νόμου
(α) ελέγχει, όποτε και όπως το κρίνει σκόπιμο, τη λειτουργία των Ι.Κ.Τ.Ε.Ο καθώς και τις δραστηριότητες των υπευθύνων γραμμής τεχνικού ελέγχου, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση τους προς τις διατάξεις του παρόντος Νόμου∙
(β) συλλέγει πληροφορίες, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 48, απαραίτητες για την άσκηση των κατά νόμο αρμοδιοτήτων του∙
(γ) εισέρχεται σε Ι.Κ.Τ.Ε.Ο και διενεργεί επιτόπιο έλεγχο κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 49∙ και
(δ) επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 48 και 50.».

«50. Ο Έφορος έχει εξουσία να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο ύψους από εκατό λίρες μέχρι δύο χιλιάδες ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης..........»

Επιπρόσθετα με τις πιο πάνω διατάξεις υπάρχουν και διατάξεις στον πιο πάνω Νόμο που αφορούν τη διάπραξη ποινικών αδικημάτων (άρθρα 27 και 53).

Η Επίτροπος έκρινε ότι ο Έφορος Μηχανοκινήτων Οχημάτων έχει υποχρέωση πριν να εγκαταστήσει ένα σύστημα παρακολούθησης να σταθμίσει (strike the balance) την αναγκαιότητα για προστασία της ιδιωτικής ζωής των εργαζομένων των συνεργείων με τη διασφάλιση των συμφερόντων του όπως προκύπτουν από το Νόμο 1(Ι)/2007, έχοντας πάντοτε υπόψη ότι ο διαρκής έλεγχος των χώρων εργασίας με μέσα παρακολούθησης προσβάλλει την αξιοπρέπεια και την ιδιωτικότητα των εργαζομένων. Η βαρύτητα της προσβολής αυτής επιβάλλει όπως ο διαρκής έλεγχος γίνεται μόνο εφόσον αυτό δικαιολογείται από την ιδιαίτερη φύση και τις συνθήκες της εργασίας.

Ενόψει των πιο πάνω η Επίτροπος κατέληξε ότι υπάρχουν αρκετοί διαθέσιμοι προληπτικοί αλλά και κατασταλτικοί μηχανισμοί τόσο για τη διαπίστωση της ορθής εκτέλεσης των τεχνικών ελέγχων από τα συνεργεία Ι.Κ.Τ.Ε.Ο, όσο και για την επιβολή των ενδεικνυόμενων κυρώσεων σε περίπτωση παράβασης των εκ του πιο πάνω Νόμου υποχρεώσεων τους. Οι επιδιωκόμενοι σκοποί που σχετίζονται με το νόμιμο έλεγχο των οχημάτων από τα Ι.Κ.Τ.Ε.Ο εξυπηρετούνται με τα πιο πάνω ηπιότερα μέσα, οπότε τυχόν εγκατάσταση και λειτουργία ΚΚΒΠ στα πιο πάνω Κέντρα σε συνεχή βάση παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας και της αναγκαιότητας (άρθρο 4(1)(γ) του Νόμου 138(Ι)/2001) και, ως εκ τούτου, δεν είναι επιτρεπτή.

Όσον αφορά την αναφορά του ΤΟΜ ότι μετά από σχετική συζήτηση με τους περισσότερους ιδιοκτήτες/ εργαζομένους των Ι.Κ.Τ.Ε.Ο έχει αποκομίσει τη γενική εντύπωση ότι επικροτείται μια τέτοια ενέργεια, η Επίτροπος επεξήγησε ότι ακόμη και στην περίπτωση που ληφθεί η συγκατάθεση των πιο πάνω προσώπων, αν η λειτουργία του ΚΚΒΠ προσκρούει σε μια από τις βασικές αρχές επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων του άρθρου 4 του Νόμου 138(Ι)/2001, όπως είναι για παράδειγμα η αρχή της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας της επεξεργασίας, τότε η τυχόν λήψη της συγκατάθεσης δεν αίρει την παρανομία αυτή και, ως εκ τούτου, η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων δεν είναι νόμιμη.

Back To Top