| 1. Ποιός ο ρόλος του Γραφείου σας;
2. Τι σημαίνει «προσωπικά δεδομένα»;
3. Τι σημαίνει «επεξεργασία προσωπικών δεδομένων»;
4. Επιτρέπεται η διαβίβαση προσωπικών δεδομένων σε άλλη χώρα;
.
Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με τη διαβίβαση προσωπικών δεδομένων βλ. μέρος «Διαβίβαση» στην ιστοσελίδα του Γραφείου.
5. Διατηρώ αρχείο με προσωπικά δεδομένα. Έχω κάποια υποχρέωση βάσει του Νόμου;
6. Μπορεί ασφαλιστική εταιρεία να ζητά τα αποτελέσματα των ιατρικών μου εξετάσεων/αναλύσεων;
Εξαρτάται από την περίπτωση. Σε εξετάσεις ρουτίνας π.χ. τεστ Παπανικολάου δεν πρέπει η ασφαλιστική εταιρεία να ζητά το αποτέλεσμα για να κρίνει κατά πόσον θα αποζημιώσει τον ασφαλιζόμενο. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να ζητά το αποτέλεσμα μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίο για να αποφασίσει αν θα καταβάλει αποζημίωση στον ασφαλιζόμενο με βάση τους όρους του συμβολαίου του, ή/και να καθορίσει το ύψος της αποζημίωσης.
7. Μπορεί εταιρεία να χρησιμοποιεί την ηλεκτρονική διεύθυνση πρώην υπαλλήλου της για να μην χάσει επαφή με τους πελάτες που συνεργαζόταν ο υπάλληλος;
8. Μπορεί ο εργοδότης μου να έχει πρόσβαση στα e-mails μου;
9. Επιτρέπεται ο εργοδότης να εγκαταστήσει κλειστό κύκλωμα βίντεο-παρακολούθησης για έλεγχο των υπαλλήλων;
10. Μπορεί ο εργοδότης να ελέγχει την ώρα προσέλευσης/αναχώρησης των υπαλλήλων από την εργασία μέσω συστήματος δακτυλικών αποτυπωμάτων;
Η χρήση τέτοιου συστήματος για έλεγχο της ώρας άφιξης / αναχώρησης στο χώρο εργασίας δεν επιτρέπεται, εκτός από ορισμένες εξαιρετικές περιπτώσεις που αυτό επιβάλλεται από ιδιαίτερες απαιτήσεις ασφαλείας των χώρων εργασίας και εφόσον δεν υπάρχει άλλο μέσο για την επίτευξη του σκοπού αυτού (π.χ. αμυντικές εγκαταστάσεις, εργαστήρια υψηλού κινδύνου). Ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει από την μία να σταθμίζει τους κινδύνους, την έκταση των κινδύνων αυτών και τις υπάρχουσες εναλλακτικές δυνατότητες αντιμετώπισης των κινδύνων και από την άλλη, τις προσβολές της προσωπικότητας και της ιδιωτικότητας του ατόμου από τη χρήση τέτοιων μεθόδων.
Για περισσότερες πληροφορίες βλ. από την ιστοσελίδα του Γραφείου:
- «Επεξεργασία Βιομετρικών Δεδομένων για σκοπούς ελέγχου της ώρας προσέλευσης των εργαζομένων στο χώρο εργασίας τους – 13/01/2009», μέρος «Ενημέρωση – Θέματα που Ενδιαφέρουν»
- «Οδηγία – Εργασιακές Σχέσεις», μέρος «12. Βιομετρικά δεδομένα»
11. Ο εργοδότης μου θέλει να παρακολουθεί τις τηλεφωνικές κλήσεις των υπαλλήλων του. Έχει τέτοιο δικαίωμα;
12. Μπορεί μια εταιρεία/υπηρεσία κ.λ.π. να αποστέλλει ενημερωτικά έντυπα/φυλλάδια για τις εκδηλώσεις της;
Μπορεί δεδομένου ότι προηγουμένως έχει λάβει τη συγκατάθεση των ατόμων που προτίθεται να αποστείλει τα έντυπα/φυλλάδια.
13. Λαμβάνω διαφημιστικά μηνύματα στο κινητό μου τηλέφωνο χωρίς να έχω δώσει τη συγκατάθεση μου. Επιτρέπεται κάτι τέτοιο;
Όχι, δεν επιτρέπεται η αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων (π.χ. για προώθηση μίας υπηρεσίας ή προϊόντος) χωρίς να έχεις δώσει προηγουμένως τη συγκατάθεση σου. Για το θέμα αυτό, μπορείς να ζητήσεις από την εταιρεία που σου στέλλει τα διαφημιστικά μηνύματα να αφαιρέσει τον αριθμό του κινητού σου τηλεφώνου από τον κατάλογο της ούτως ώστε να μην σου στείλει ξανά μήνυμα ή/και να υποβάλεις παράπονο στην Επίτροπο συμπληρώνοντας το «Έντυπο υποβολής παραπόνου για ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα», το οποίο μπορείς να το προμηθευτείς από την ιστοσελίδα του Γραφείου στο μέρος «Έντυπα».
14. Μπορείτε να βάλετε φραγή στο κινητό μου τηλέφωνο για να μην λαμβάνω διαφημιστικά μηνύματα;
15. Λαμβάνω ενοχλητικά τηλεφωνήματα. Γιατί επιτρέπεται η απόκρυψη της ταυτότητας του αριθμού που με καλεί;
16. Λαμβάνω απειλητικά / υβριστικά τηλεφωνήματα. Τι μπορώ να κάνω;
Λαμβάνω τηλεφωνήματα και μηνύματα στο κινητό μου τηλέφωνο από αριθμούς του εξωτερικού ότι έχω κερδίσει χρηματικό ποσό.
17. Λαμβάνω τηλεφωνήματα και μηνύματα στο κινητό μου τηλέφωνο από αριθμούς του εξωτερικού ότι έχω κερδίσει χρηματικό ποσό. Τι μπορώ να κάνω για να μην τα λαμβάνω;
Συνήθως τέτοια τηλεφωνήματα/μηνύματα προέρχονται από απατεώνες. Ο Επίτροπος δεν έχει αρμοδιότητα εξέτασης τέτοιων παραπόνων, μπορείτε όμως να αποταθείτε στην Αστυνομία και να υποβάλετε καταγγελία.
18. Ο γείτονας μου διαδίδει κακόβουλα σχόλια για το άτομο μου. Μπορώ να υποβάλω παράπονο στο Γραφείο σας;
19. Μπορεί ο γείτονας μου να τοποθετήσει κάμερες παρακολούθησης στην είσοδο και σε κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας που διαμένω;
20. Θέλω να εκδώσω ένα βιβλίο. Μπορώ να συμπεριλάβω ονόματα και φωτογραφίες ατόμων;
21. Θέλω να λάβω πληροφορίες που αφορούν εταιρείες που δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Κύπρο.
22. Μπορεί υπεύθυνος αρχείου να δίνει πληροφορίες σε ανακριτή / ερε...
23. Μπορούν οι Τράπεζες να φωτοτυπούν το δελτίο ταυτότητας ενός προτιθέμενου πελάτη;
24. Εταιρεία / κυβερνητική υπηρεσία ζητά να της κοινοποιηθούν προσωπικά δεδομένα από το αρχείο που διατηρώ.
Δικαιούμαι να τα δώσω;
Για να επιτρέπεται η κοινοποίηση των δεδομένων πρέπει να εμπίπτει σε μία από τις προϋποθέσεις που εκτίθενται στο άρθρο 5 του Νόμου. Π.χ. έχει προηγουμένως ληφθεί η συγκατάθεση των επηρεαζόμενων προσώπων ή η κοινοποίηση είναι απαραίτητη για να εκπληρωθεί μία υποχρέωση της εταιρείας/κυβερνητικής υπηρεσίας που επιβάλλεται από νόμο.
25. Μπορώ να γνωρίζω τι πληροφορίες διατηρούνται για μένα από εταιρεία/δημόσια υπηρεσία;
Ναι, μπορείς να ασκήσεις το δικαίωμα πρόσβασης που σου παρέχει ο Νόμος και να ζητήσεις γραπτώς από εταιρεία / δημόσια υπηρεσία να ενημερωθείς για τις πληροφορίες που διατηρεί για σένα.
Μπορείς να ζητήσεις να δεις τις πληροφορίες αυτές ή να λάβεις αντίγραφο τους.
Η εταιρεία / δημόσια υπηρεσία θα πρέπει να σου απαντήσει γραπτώς μέσα σε τέσσερις εβδομάδες.
26. Πιστεύω ότι πληροφορίες που με αφορούν και τηρούνται από εταιρεία/δημόσια υπηρεσία είναι λανθασμένες.
Τι μπορώ να κάνω;
Έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις να διορθωθούν οι πληροφορίες αυτές. Επίσης, μπορείς να ζητήσεις να διαγραφούν πληροφορίες που αφορούν το άτομο σου αν δεν υπάρχει λόγος διατήρησής τους, ή αν έχουν αποσπαστεί από εσένα ή άλλο πρόσωπο κατά τρόπο παράνομο.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να στείλεις γραπτή επιστολή στην εταιρεία/δημόσια υπηρεσία και να εξηγήσεις ποιο είναι το αίτημά σου.
Η εταιρεία/δημόσια υπηρεσία πρέπει να σου απαντήσει μέσα σε ένα μήνα και να σου αναφέρει τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί για να ικανοποιήσει το αίτημα σου ή να σου εξηγήσει τους λόγους που δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια.
27. Πιστεύω ότι η εταιρεία στην οποία εργάζομαι διατηρεί λανθασμένες πληροφορίες για το άτομο μου στον υπηρεσιακό / προσωπικό μου φάκελο. Τι μπορώ να κάνω;
Αν πιστεύεις ότι κάποιες πληροφορίες που σε αφορούν είναι λανθασμένες έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις τη διόρθωσή / διαγραφή τους.
Για περισσότερες πληροφορίες βλ. ερώτηση 26.
28. Θέλω να μάθω το υπόλοιπο του ποσού στο λογαριασμού που διατηρεί ο σύζυγός μου στην τράπεζα. Επιτρέπεται κάτι τέτοιο;
29. Θέλω να έχω πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα που διατηρεί ένας οργανισμός για τη σύζυγο μου. Δικαιούμαι;
31. Ο ασθενής μπορεί να λάβει τον ιατρικό του φάκελο;
32. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να πάρει το φάκελο του από το δικηγόρο του;
32. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να πάρει το φάκελο του από το δικηγόρο του;
Ναι, ο πελάτης έχει το δικαίωμα αυτό αφού πληρώσει και εξοφλήσει το δικηγόρο του για τις υπηρεσίας που του πρόσφερε.
33. Οι τελωνειακοί λειτουργοί στο αεροδρόμιο Λάρνακας μου υπέβαλαν διάφορες ερωτήσεις οι οποίες πιστεύω είναι αδιάκριτες.
Δικαιούνται να κάνουν κάτι τέτοιο;
Σύμφωνα με το Νόμο, προσωπικά δεδομένα σημαίνει κάθε πληροφορία που αναφέρεται σε άτομο που βρίσκεται εν ζωή και η πληροφορία αυτή τυγχάνει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας (π.χ.. στον ηλεκτρονικό υπολογιστή) ή διατηρείται σε ένα πολύ καλά διαρθρωμένο αρχείο μη αυτοματοποιημένης μορφής (δηλ. σε φάκελο).
Οπόταν, αν οι ερωτήσεις που σου έκαναν οι τελωνειακοί λειτουργοί δεν έχουν τύχει επεξεργασίας ή δεν έχουν καταχωρηθεί σε κάποιο αρχείο, τότε δεν θεωρούνται προσωπικά δεδομένα και δεν εμπίπτουν στις πρόνοιες του Νόμου.
Να σημειωθεί επίσης ότι, η υποβολή ερωτήσεων από τελωνειακούς λειτουργούς επιτρέπεται εφόσον έχουν τέτοια εξουσία από Νόμο στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους .
|