| 1. Ποιός ο ρόλος του Γραφείου σας;
2. Τι σημαίνει «προσωπικά δεδομένα»;
3. Τι σημαίνει «επεξεργασία προσωπικών δεδομένων»;
«Επεξεργασία προσωπικών δεδομένων» σημαίνει οποιαδήποτε εργασία πραγματοποιείται από οποιονδήποτε στο δημόσιο/ημικρατικό /ιδιωτικό τομέα αναφορικά με προσωπικά δεδομένα, όπως είναι για παράδειγμα η συλλογή, καταχώρηση/ αποθήκευση, χρήση, ανακοίνωση, διαβίβαση, διόρθωση και διαγραφή των δεδομένων.
4. Επιτρέπεται η διαβίβαση προσωπικών δεδομένων σε άλλη χώρα;
.
Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με τη διαβίβαση προσωπικών δεδομένων βλ. μέρος «Διαβίβαση» στην ιστοσελίδα του Γραφείου.
5. Διατηρώ αρχείο με προσωπικά δεδομένα. Έχω κάποια υποχρέωση βάσει του Νόμου;
6. Μπορεί ασφαλιστική εταιρεία να ζητά τα αποτελέσματα των ιατρικών μου εξετάσεων/αναλύσεων;
Εξαρτάται από την περίπτωση. Σε εξετάσεις ρουτίνας π.χ. τεστ Παπανικολάου δεν πρέπει η ασφαλιστική εταιρεία να ζητά το αποτέλεσμα για να κρίνει κατά πόσον θα αποζημιώσει τον ασφαλιζόμενο. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να ζητά το αποτέλεσμα μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίο για να αποφασίσει αν θα καταβάλει αποζημίωση στον ασφαλιζόμενο με βάση τους όρους του συμβολαίου του, ή/και να καθορίσει το ύψος της αποζημίωσης.
7. Μπορεί εταιρεία να χρησιμοποιεί την ηλεκτρονική διεύθυνση πρώην υπαλλήλου της για να μην χάσει επαφή με τους πελάτες που συνεργαζόταν ο υπάλληλος;
Όχι, δεν μπορεί ο εργοδότης να κάνει κάτι τέτοιο.
Μετά την αποχώρηση του υπαλλήλου από την εταιρεία, ο εργοδότης έχει την δυνατότητα να ρυθμίσει τα συστήματα της εταιρείας για ορισμένο χρονικό διάστημα ώστε στα τυχόν εισερχόμενα μηνύματα να αποστέλλεται αυτόματα απάντηση στον αποστολέα ότι η διεύθυνση του υπαλλήλου δεν υπάρχει πλέον και στο μήνυμα να υπάρχει η διεύθυνση κάποιου άλλου στελέχους/ υπαλλήλου της εταιρείας ή ο εργοδότης μπορεί να στείλει σε όλους τους συνεργάτες της εταιρείας ένα ηλεκτρονικό μήνυμα ενημερώνοντας τους για την απενεργοποίηση της ηλεκτρονικής διεύθυνσης του υπαλλήλου που έχει αποχωρήσει, προτρέποντας τους να απευθύνουν τα μηνύματα τους και τις τρέχουσες υποθέσεις τους σε κάποια άλλη ηλεκτρονική διεύθυνση.
8. Μπορεί ο εργοδότης μου να έχει πρόσβαση στα e-mails μου;
Οι κεντρικές διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails), όπως για παράδειγμα info@org.com δεν θεωρούνται προσωπικά δεδομένα. Οι προσωπικές διευθύνσεις όμως που δίνονται στους χρήστες για αποκλειστική χρήση από αυτούς και συνήθως περιέχουν το όνομα τους και/ή στις οποίες οι χρήστες έχουν πρόσβαση χρησιμοποιώντας το όνομα του χρήστη και τον κωδικό τους, όπως για παράδειγμα k.andreou@org.com, αποτελούν προσωπικά δεδομένα ακόμη και αν οι διευθύνσεις έχουν δοθεί για καθαρά υπηρεσιακή χρήση.
Αν έχεις πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο χρησιμοποιώντας το δικό σου όνομα χρήστη και τον προσωπικό σου κωδικό, θα πρέπει να αναμένεις ότι δεν θα έχει κάποιος άλλος πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο, εκτός αν ο εργοδότης σου σε έχει προηγουμένως ενημερώσει για κάτι τέτοιο. Ο εργοδότης σου μπορεί να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο των e-mails σου υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα όταν το e-mail ανοίγεται στην παρουσία σου. Επίσης, ο εργοδότης μπορεί να καταγράφει τη διεύθυνση στην οποία έχει σταλεί το email, την ώρα και την ημερομηνία αποστολής.
9. Επιτρέπεται ο εργοδότης να εγκαταστήσει κλειστό κύκλωμα βίντεο-παρακολούθησης για έλεγχο των υπαλλήλων;
10. Μπορεί ο εργοδότης να ελέγχει την ώρα προσέλευσης/αναχώρησης των υπαλλήλων από την εργασία μέσω συστήματος δακτυλικών αποτυπωμάτων;
11. Ο εργοδότης μου θέλει να παρακολουθεί τις τηλεφωνικές κλήσεις των υπαλλήλων του. Έχει τέτοιο δικαίωμα;
12. Μπορεί μια εταιρεία/υπηρεσία κ.λ.π. να αποστέλλει ενημερωτικά έντυπα/φυλλάδια για τις εκδηλώσεις της;
13. Λαμβάνω διαφημιστικά μηνύματα στο κινητό μου τηλέφωνο χωρίς να έχω δώσει τη συγκατάθεση μου. Επιτρέπεται κάτι τέτοιο;
14. Μπορείτε να βάλετε φραγή στο κινητό μου τηλέφωνο για να μην λαμβάνω διαφημιστικά μηνύματα;
Όχι, δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα ο Επίτροπος. Μπορείτε όμως να υποβάλετε παράπονο στην Επίτροπο για να το διερευνήσει.
(Για τον τρόπο υποβολής παραπόνου βλ. ερώτηση 13).
15. Λαμβάνω ενοχλητικά τηλεφωνήματα. Γιατί επιτρέπεται η απόκρυψη της ταυτότητας του αριθμού που με καλεί;
16. Λαμβάνω απειλητικά / υβριστικά τηλεφωνήματα. Τι μπορώ να κάνω;
Λαμβάνω τηλεφωνήματα και μηνύματα στο κινητό μου τηλέφωνο από αριθμούς του εξωτερικού ότι έχω κερδίσει χρηματικό ποσό.
18. Ο γείτονας μου διαδίδει κακόβουλα σχόλια για το άτομο μου. Μπορώ να υποβάλω παράπονο στο Γραφείο σας;
19. Μπορεί ο γείτονας μου να τοποθετήσει κάμερες παρακολούθησης στην είσοδο και σε κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας που διαμένω;
19. Μπορεί ο γείτονας μου να τοποθετήσει κάμερες παρακολούθησης στην είσοδο και σε κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας που διαμένω;
Οι διατάξεις του Νόμου δεν εφαρμόζονται γιατί οι ενέργειες αυτές αφορούν επεξεργασία προσωπικών δεδομένων η οποία πραγματοποιείται από φυσικό πρόσωπο για την άσκηση προσωπικών / οικιακών δραστηριοτήτων.
20. Θέλω να εκδώσω ένα βιβλίο. Μπορώ να συμπεριλάβω ονόματα και φωτογραφίες ατόμων;
21. Θέλω να λάβω πληροφορίες που αφορούν εταιρείες που δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Κύπρο.
22. Μπορεί υπεύθυνος αρχείου να δίνει πληροφορίες σε ανακριτή / ερε...
23. Μπορούν οι Τράπεζες να φωτοτυπούν το δελτίο ταυτότητας ενός προτιθέμενου πελάτη;
24. Εταιρεία / κυβερνητική υπηρεσία ζητά να της κοινοποιηθούν προσωπικά δεδομένα από το αρχείο που διατηρώ.
Δικαιούμαι να τα δώσω;
Για να επιτρέπεται η κοινοποίηση των δεδομένων πρέπει να εμπίπτει σε μία από τις προϋποθέσεις που εκτίθενται στο άρθρο 5 του Νόμου. Π.χ. έχει προηγουμένως ληφθεί η συγκατάθεση των επηρεαζόμενων προσώπων ή η κοινοποίηση είναι απαραίτητη για να εκπληρωθεί μία υποχρέωση της εταιρείας/κυβερνητικής υπηρεσίας που επιβάλλεται από νόμο.
25. Μπορώ να γνωρίζω τι πληροφορίες διατηρούνται για μένα από εταιρεία/δημόσια υπηρεσία;
Ναι, μπορείς να ασκήσεις το δικαίωμα πρόσβασης που σου παρέχει ο Νόμος και να ζητήσεις γραπτώς από εταιρεία / δημόσια υπηρεσία να ενημερωθείς για τις πληροφορίες που διατηρεί για σένα.
Μπορείς να ζητήσεις να δεις τις πληροφορίες αυτές ή να λάβεις αντίγραφο τους.
Η εταιρεία / δημόσια υπηρεσία θα πρέπει να σου απαντήσει γραπτώς μέσα σε τέσσερις εβδομάδες.
26. Πιστεύω ότι πληροφορίες που με αφορούν και τηρούνται από εταιρεία/δημόσια υπηρεσία είναι λανθασμένες.
Τι μπορώ να κάνω;
Έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις να διορθωθούν οι πληροφορίες αυτές. Επίσης, μπορείς να ζητήσεις να διαγραφούν πληροφορίες που αφορούν το άτομο σου αν δεν υπάρχει λόγος διατήρησής τους, ή αν έχουν αποσπαστεί από εσένα ή άλλο πρόσωπο κατά τρόπο παράνομο.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να στείλεις γραπτή επιστολή στην εταιρεία/δημόσια υπηρεσία και να εξηγήσεις ποιο είναι το αίτημά σου.
Η εταιρεία/δημόσια υπηρεσία πρέπει να σου απαντήσει μέσα σε ένα μήνα και να σου αναφέρει τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί για να ικανοποιήσει το αίτημα σου ή να σου εξηγήσει τους λόγους που δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια.
27. Πιστεύω ότι η εταιρεία στην οποία εργάζομαι διατηρεί λανθασμένες πληροφορίες για το άτομο μου στον υπηρεσιακό / προσωπικό μου φάκελο. Τι μπορώ να κάνω;
Αν πιστεύεις ότι κάποιες πληροφορίες που σε αφορούν είναι λανθασμένες έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις τη διόρθωσή / διαγραφή τους.
Για περισσότερες πληροφορίες βλ. ερώτηση 26.
28. Θέλω να μάθω το υπόλοιπο του ποσού στο λογαριασμού που διατηρεί ο σύζυγός μου στην τράπεζα. Επιτρέπεται κάτι τέτοιο;
29. Θέλω να έχω πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα που διατηρεί ένας οργανισμός για τη σύζυγο μου. Δικαιούμαι;
31. Ο ασθενής μπορεί να λάβει τον ιατρικό του φάκελο;
32. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να πάρει το φάκελο του από το δικηγόρο του;
32. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να πάρει το φάκελο του από το δικηγόρο του;
Ναι, ο πελάτης έχει το δικαίωμα αυτό αφού πληρώσει και εξοφλήσει το δικηγόρο του για τις υπηρεσίας που του πρόσφερε.
33. Οι τελωνειακοί λειτουργοί στο αεροδρόμιο Λάρνακας μου υπέβαλαν διάφορες ερωτήσεις οι οποίες πιστεύω είναι αδιάκριτες.
Δικαιούνται να κάνουν κάτι τέτοιο;
Σύμφωνα με το Νόμο, προσωπικά δεδομένα σημαίνει κάθε πληροφορία που αναφέρεται σε άτομο που βρίσκεται εν ζωή και η πληροφορία αυτή τυγχάνει αυτοματοποιημένης επεξεργασίας (π.χ.. στον ηλεκτρονικό υπολογιστή) ή διατηρείται σε ένα πολύ καλά διαρθρωμένο αρχείο μη αυτοματοποιημένης μορφής (δηλ. σε φάκελο).
Οπόταν, αν οι ερωτήσεις που σου έκαναν οι τελωνειακοί λειτουργοί δεν έχουν τύχει επεξεργασίας ή δεν έχουν καταχωρηθεί σε κάποιο αρχείο, τότε δεν θεωρούνται προσωπικά δεδομένα και δεν εμπίπτουν στις πρόνοιες του Νόμου.
Να σημειωθεί επίσης ότι, η υποβολή ερωτήσεων από τελωνειακούς λειτουργούς επιτρέπεται εφόσον έχουν τέτοια εξουσία από Νόμο στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους .
|