Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Γνώμη της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 για τη δημοσιοποίηση των κυρώσεων σε παραπτώματα φαρμακοδιέγερσης στο διαδίκτυο


Ο Παγκόσμιος Οργανισμός καταπολέμησης της φαρμακοδιέγερσης (WADA) υποστηρίζει ότι πρέπει να δημοσιοποιούνται στο διαδίκτυο οι κυρώσεις σε αθλητές που διαπράττουν παραπτώματα φαρμακοδιέγερσης για ετήσια διάρκεια γιατί (α) έτσι αποτρέπονται οι αθλητές που έχουν αποκλεισθεί από το να αναλάβουν άλλο ρόλο σε οργανωμένο άθλημα όπως του προπονητή ή του τεχνικού συμβούλου ή να συμμετέχουν σε άλλο άθλημα και (β) η δημοσίευση στο διαδίκτυο λειτουργεί ως κύρωση και έχει αποτρεπτική λειτουργία.

Η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 * θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση των κυρώσεων στο διαδίκτυο δεν είναι αναγκαία για την επίτευξη των σκοπών που θέτει ο WADA, αφού η ομάδα εργασίας πιστεύει αφενός ότι μπορούν να επιτευχθούν με τρόπο που θα προκαλούσε μικρότερη ζημιά στα πρόσωπα στα οποία αναφέρεται και αφετέρου ότι οι επιπτώσεις του μέτρου είναι δυσανάλογες σε σύγκριση με τους σκοπούς αυτούς.

Βασικές Αρχές για τη νόμιμη επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα είναι η «Αρχή της Νομιμότητας» και η «Αρχή της Αναλογικότητας», δηλαδή για την επεξεργασία των δεδομένων πρέπει να υπάρχει νόμιμος και θεμιτός (δίκαιος) σκοπός και η επεξεργασία να μην είναι υπερβολική σε σχέση με αυτόν το σκοπό.

Όπως εξηγεί η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 στη γνωμοδότηση της 4/2009, για να είναι νόμιμη η δημοσίευση των κυρώσεων στο διαδίκτυο θα πρέπει να είναι αναγκαία ώστε να επιτυγχάνει συγκεκριμένο νόμιμο σκοπό, ο οποίος προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ότι θα πρέπει να υπάρχει εύλογος σύνδεσμος αναλογικότητας ανάμεσα στις συνέπειες του μέτρου για το εμπλεκόμενο πρόσωπο (τιμωρημένο) και αυτόν τον νόμιμο σκοπό και ότι δεν υπάρχει άλλο, λιγότερο οχληρό διαθέσιμο μέσο για την επίτευξη του σκοπού.

Η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση των κυρώσεων στο διαδίκτυο δεν είναι αναγκαία για την αποτροπή των τιμωρημένων αθλητών από την ανάληψη άλλου ρόλου μέσα στο πλαίσιο οργανωμένου αθλήματος ή τη συμμετοχή τους σε άλλο άθλημα, αφού αρκεί μία περιορισμένης μορφής ηλεκτρονική δημοσιοποίηση των κυρώσεων στα πρόσωπα που είναι υπεύθυνα στους αθλητικούς συλλόγους για τον εν λόγω σκοπό.

Η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 δεν έχει πεισθεί για την αναγκαιότητα – και ακολούθως την αναλογικότητα – της δημοσιοποίησης όλων των κυρώσεων στο διαδίκτυο. Θεωρεί ότι η κοινοποίηση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σχετικά με καταδίκες στο διαδίκτυο ή αλλού, για λόγους αποτροπής και επιβολής κυρώσεων, ανεξάρτητα από τις περιστάσεις της κάθε υπόθεσης ξεχωριστά, δεν είναι εύλογη. Αφού ο αθλητής που κρίνεται ένοχος για παράπτωμα φαρμακοδιέγερσης θα τιμωρηθεί με ακύρωση της υποψηφιότητας του ή θα δηλωθεί ως μη επιλέξιμος και/ή θα του επιβληθούν οικονομικές κυρώσεις, η ενδεχόμενη αναγκαιότητα της πρόσθετης κύρωσης, της δημοσιοποίησης, θα μπορούσε να αποφασιστεί μόνο λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές περιστάσεις της υπόθεσης.

Αλλά και σε περίπτωση που θεωρείται ότι η δημοσιοποίηση των κυρώσεων θα ήταν αναγκαία, θα πρέπει να εξεταστούν άλλα λιγότερα οχληρά μέσα: άπαξ δημοσιοποίηση αμέσως μετά την απόφαση, για παράδειγμα με δελτίο τύπου, θα ήταν επαρκής.

Όσον αφορά το στοιχείο της αποτροπής, δηλαδή την ενημέρωση άλλων αθλητών για να γνωρίζουν ότι υπάρχουν συνέπειες ώστε να αποτραπούν από το να διαπράξουν παρόμοια παράβαση, η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 έχει την άποψη ότι θεωρούνται επαρκή για τον σκοπό αυτό άλλα λιγότερο οχληρά μέτρα, όπως η ανώνυμη δημοσιοποίηση κυρώσεων και το επίπεδο στο οποίο αγωνίζεται ο αθλητής ή η δημοσιοποίηση στατιστικών στοιχείων. Η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 επισημαίνει ότι, κάθε δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο θεωρείται πιο οχληρή από τη δημοσιοποίηση με μη επιγραμμικά μέσα. Όχι μόνο συνεπάγεται ότι οποιοσδήποτε μπορεί να έχει πρόσβαση στα δεδομένα, αλλά επίσης ότι τα δεδομένα που δημοσιοποιούνται επιγραμμικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς και να τύχουν περαιτέρω επεξεργασίας δηλαδή μπορούν να κοινοποιηθούν και μετά την εκπνοή των κυρώσεων.

Συμπερασματικά, η ομάδα εργασίας θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο για ετήσια διάρκεια δεν είναι αναγκαία για την πραγματοποίηση των σκοπών που έχει θέσει ο WADA, αφού θεωρεί ότι οι σκοποί αυτοί μπορούν να επιτευχθούν με τρόπο που επιφέρει μικρότερη βλάβη στα πρόσωπα στα οποία αφορούν και ότι οι επιπτώσεις του μέτρου είναι δυσανάλογες ως προς τους σκοπούς αυτούς.


* H Ομάδα Εργασίας του άρθρου 29 της Οδηγίας 95/46/ΕΚ για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, είναι ανεξάρτητο συμβουλευτικό σώμα της Ε.Ε. για την προστασία των δεδομένων και την ιδιωτική ζωή και συστάθηκε βάσει του άρθρου 29 της εν λόγω Οδηγίας. Η ομάδα απαρτίζεται από έναν αντιπρόσωπο της αρχής ή των αρχών ελέγχου που έχει ορίσει κάθε κράτος μέλος (δηλαδή τον Επίτροπο ή αντιπρόσωπο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κάθε κράτους μέλους της Ε.Ε.), έναν αντιπρόσωπο της αρχής ή των αρχών που έχουν συσταθεί για τα όργανα και τους οργανισμούς της Κοινότητας (δηλαδή τον Ευρωπαίο Επόπτη Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων) και έναν αντιπρόσωπο της Επιτροπής (δηλαδή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – Κομισιόν).

Back To Top