Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Ανακοίνωση του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για τη δημοσιοποίηση κυρώσεων σε υποθέσεις φαρμακοδιέγερσης (doping) στον αθλητισμό


H Κυπριακή Αρχή Αντί-Ντόπινγκ διατηρεί πολύ καλή σχέση με το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Ο Δρ. Μιχάλης Πέτρου είχε συνάντηση με την Επίτροπο κα Γούλλα Φράγκου στις 17.7.2009 με θέμα τη Γνωστοποίηση της Κυπριακής Αρχής Αντί-Ντόπινγκ και τους Κανονισμούς της WADA . Στις 16.12.2009 συνάντησε την Επίτροπο συνοδευόμενος από τον Διευθυντή κ. Rune Andersen του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντί-Ντόπινγκ (WADA) και ακολούθως έγινε ακρόαση του στις 26.1.2010 για εξέταση αιτήματος διαβίβασης δεδομένων στον Παγκόσμιο Οργανισμό Αντί-Ντόπινγκ στο Κεμπέκ του Καναδά και στην Ελβετία. Ο Δρ. Μιχάλης Πέτρου συναντήθηκε στις 20.10.2011 και στις 17.9.2012 με τον κ. Γιάννο Δανιηλίδη, Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων για συζήτηση του θέματος της δημοσιοποίησης των αποφάσεων επιβολής ποινής του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Κυπριακής Αρχής Αντί-Ντόπινγκ.

Η Κυπριακή Αρχή Αντί-Ντόπινγκ συμμορφώθηκε σε υποδείξεις του Γραφείου Προστασίας των Δεδομένων και συμπλήρωσε κατάλληλα το έντυπο Γνωστοποίησης του Αρχείου της (π.χ. περιόρισε το χρόνο διατήρησης των δεδομένων σε 8 χρόνια όπως επιθυμεί/υπέδειξε η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 για τη Προστασία των Δεδομένων σε γνωμοδότηση της) και η Γνωστοποίηση έχει καταχωριστεί στο Μητρώο Αρχείων και Επεξεργασιών που τηρεί το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων. Επίσης, στην Κυπριακή Αρχή Αντί-Ντόπινγκ χορηγήθηκε άδεια διαβίβασης δεδομένων στον Παγκόσμιο Οργανισμό Αντί-Ντόπινγκ στο Κεμπέκ του Καναδά και στην Ελβετία. Την άδεια υπόγραψε η Επίτροπος κα Τούλα Πολυχρονίδου στις 27.5.2010 με χρονική διάρκεια για δύο χρόνια (Φακ. Αρ.: Α/ΔΒ 23/2009). Τόσο η εν λόγω Γνωστοποίηση όσο και η εν λόγω άδεια διαβίβασης βρίσκονται σε μητρώα που είναι προσβάσιμα στο κοινό.

Η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 για την Προστασία των Δεδομένων έχει συσταθεί δυνάμει του άρθρου 29 της Οδηγίας 95/46/ΕΚ. Είναι ένας ανεξάρτητος ευρωπαϊκός συμβουλευτικός φορέας για την προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής. Στις εργασίες της Ομάδας συμμετέχουν οι Επίτροποι Προστασίας ή εκπρόσωποι των Αρχών Προστασίας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η γνωμοδότηση της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 με τίτλο «Δεύτερη γνωμοδότηση 4/2009 για το διεθνές πρότυπο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του Παγκόσμιου Οργανισμού καταπολέμησης της φαρμακοδιέγερσης (WADA) όσον αφορά τις σχετικές διατάξεις του κώδικα WADA και άλλα θέματα σχετικά με την ιδιωτική ζωή στο πλαίσιο της καταπολέμησης της φαρμακοδιέγερσης (doping) στον αθλητισμό από τον WADA και (εθνικούς) οργανισμούς κατά της φαρμακοδιέγερσης» εκδόθηκε στις 6 Απριλίου 2009.

Σύμφωνα με αυτήν τη γνωμοδότηση, η δημοσιοποίηση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αναφορικά με παραπτώματα φαρμακοδιέγερσης (doping) – που πιθανώς δεν έχουν [ακόμη] επιβεβαιωθεί κατά τη διαδικασία προσφυγής – αποτελεί παρέμβαση στο δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής ζωής και προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Για να είναι έγκυρη η παρέμβαση αυτή, θα πρέπει να είναι αναγκαία ώστε να επιτυγχάνει συγκεκριμένο νόμιμο σκοπό, ο οποίος προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ότι θα πρέπει να υπάρχει εύλογος σύνδεσμος αναλογικότητας ανάμεσα στις συνέπειες του μέτρου για το εμπλεκόμενο πρόσωπο και αυτόν τον νόμιμο σκοπό και ότι δεν υπάρχει άλλο, λιγότερο οχληρό διαθέσιμο μέσο για την επίτευξη του σκοπού.

Όσον αφορά τη δημοσιοποίηση κυρώσεων στο διαδίκτυο για ετήσια διάρκεια, η Ομάδα Εργασίας θεωρεί ότι δεν είναι αναγκαία για την επίτευξη των σκοπών που θέτει ο WADA, αφού, η Ομάδα Εργασίας πιστεύει αφενός ότι μπορούν να επιτευχθούν με τρόπο που θα προκαλούσε μικρότερη ζημιά στα πρόσωπα στα οποία αναφέρεται και αφετέρου ότι οι επιπτώσεις του μέτρου είναι δυσανάλογες σε σύγκριση με τους σκοπούς αυτούς.

Ο Παγκόσμιος Κώδικας Αντιντόπινγκ ορίζει το βασικό πλαίσιο εναρμόνισης των πολιτικών, κανόνων και ρυθμίσεων για την καταπολέμηση της φαρμακοδιέγερσης που αφορούν τις αθλητικές οργανώσεις και τις δημόσιες αρχές. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός κατά της Φαρμακοδιέγερσης (WADA) έχει δρομολογήσει διαδικασία επανεξέτασης του Κώδικα με απώτερο στόχο να εγκριθεί αναθεωρημένη μορφή του κατά την 4η Παγκόσμια Διάσκεψη σχετικά με τη φαρμακοδιέγερση στον αθλητισμό, η οποία θα διεξαχθεί στο Γιοχάνεσπουργκ της Νότιας Αφρικής τον Νοέμβριο του 2013.

Με επιστολή του Προέδρου της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 κ. Jacob Kohnstamm ημερομηνίας 7 Φεβρουαρίου 2012, οι γνωμοδοτήσεις 3/2008 της 1ης Αυγούστου 2008 και 4/2009 της 6ης Απριλίου 2009, καθώς και άλλα σχόλια της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 για τον Παγκόσμιο Κώδικα Αντί-Ντόπινγκ του WADA, τέθηκαν υπόψη της κυρίας Ανδρούλλας Βασιλείου, Commissioner for Education, Culture, Multilingualism and Youth, ως συνεισφορά στο πλαίσιο του διεξαγόμενου διαλόγου για την αναθεώρηση του κώδικα WADA το 2013.

Δεδομένου ότι ο Κώδικας Αντιντόπινγκ θα επηρεάσει αρκετές πτυχές της νομοθεσίας της ΕΕ, ιδίως τους τομείς προστασίας δεδομένων και ελεύθερης κυκλοφορίας, η Ομάδα Εργασίας «Αθλητισμός» του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατήρτισε μια συμβολή της ΕΕ στην πρώτη φάση της διαδικασίας επανεξέτασης του Κώδικα. Η πρώτη συμβολή της ΕΕ στην αναθεώρηση του Παγκόσμιου Κώδικα κατά της Φαρμακοδιέγερσης υποβλήθηκε στον WADA στις 14 Μαρτίου 2012. Την 1 Ιουνίου 2012 ο WADA έθεσε σε παγκόσμια διαβούλευση την πρώτη έκδοση του προσχεδίου του Κώδικα 2015, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Οκτωβρίου 2012. Η Ομάδα Εργασίας «Αθλητισμός» ετοίμασε προσχέδιο με τη συμβολή της ΕΕ για τη δεύτερη φάση της διαδικασίας για την αναθεώρηση του Παγκόσμιου Κώδικα κατά της Φαρμακοδιέγερσης «Draft EU contribution to the revision of the World Anti-Doping Code» το οποίο συζητήθηκε στη συνεδρία της Ομάδας Εργασίας «Αθλητισμός» του Συμβουλίου της ΕΕ στις 24 Σεπτεμβρίου 2012. Επομένως τα θέματα αυτά βρίσκονται υπό εξέλιξη.

Αναφορικά με το θέμα της «συγκατάθεσης» για τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ και του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ, διευκρινίστηκε ότι σύμφωνα με την ερμηνεία του όρου στο άρθρο 2 του περί Επεξεργασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (Προστασία του Ατόμου) Νόμου του 2001 (Ν. 138(Ι)/2001 όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 37(Ι)/2003 και το Ν. 105(Ι)/2012, στο εξής «ο Νόμος»):
«συγκατάθεση» σημαίνει συγκατάθεση του υποκειμένου των δεδομένων, κάθε ελεύθερη, ρητή και ειδική δήλωση βουλήσεως, που εκφράζεται με τρόπο σαφή και εν πλήρη επίγνωση, και με την οποία το υποκείμενο των δεδομένων, αφού προηγουμένως ενημερωθεί, δέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που το αφορούν,».

Παραπέμπω σχετικά και στη Γνώμη 15/2011 της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 για τον ορισμό της συγκατάθεσης, που εγκρίθηκε στις 13 Ιουλίου 2011 και η οποία μπορεί να εξευρεθεί από κάθε ενδιαφερόμενο στην ιστοσελίδα του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων μέσω συνδέσμου/παραπομπής στην ιστοσελίδα της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29.

Σε Σημείωμα της Γενικής Γραμματείας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ημερομηνίας 23.2.2012, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ο προβληματισμός κατά πόσον είναι ελεύθερη η συγκατάθεση του αθλητή όταν αυτή απαιτείται για τη συμμετοχή του σε αγώνες, διαφορετικά δεν θα του επιτραπεί η συμμετοχή.

Επιπλέον αξίζει να αναφερθεί ότι, στην υπό την Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, συζήτηση της Πρότασης Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, στις προϋποθέσεις συγκατάθεσης περιλαμβάνονται και τα εξής: «Η συγκατάθεση δεν παρέχει νομική βάση για την επεξεργασία, εάν υπάρχει σημαντική ανισορροπία μεταξύ της θέσης του προσώπου στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα και του υπεύθυνου επεξεργασίας.».

Παραπέμπω σχετικά και στην Απόφαση Αρ. 46/2011 της Ελληνικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην οποία αναφέρεται ότι «γενική συγκατάθεση» δεν είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις του Νόμου, καθώς και στην Απόφαση Αρ. 19/2010 της Ελληνικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην οποία αναφέρεται ότι οι πειθαρχικές διώξεις και κυρώσεις δεν αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, ενώ και στις δύο αποφάσεις υπάρχουν αναφορές σχετικές με την Αρχή της Αναλογικότητας (και αναγκαιότητας)

Επομένως η συγκατάθεση του αθλητή δεν αποτελεί ικανοποιητική νομική βάση για τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ και του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ.

Όμως η εν λόγω επεξεργασία δεδομένων επιτρέπεται και χωρίς τη συγκατάθεση του υποκειμένου των δεδομένων εφόσον η επεξεργασία είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση υποχρεώσεως του υπεύθυνου επεξεργασίας η οποία επιβάλλεται από νόμο, σύμφωνα με το άρθρο 5(2)(α) του Νόμου.

Με βάση τον ορισμό του όρου «δημοσιοποίηση» στον Κανονισμό 2 , τις παραγράφους (3) και (4) του Κανονισμού 144 και τις παραγράφους (4) και (5) του Κανονισμού 150 του περί του Αντί-Ντόπινγκ (Εφαρμοστικά Μέτρα της Σύμβασης, των Προσαρτημάτων και των Παραρτημάτων της, Λειτουργία Αρμόδιας Αρχής, Λειτουργία Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ και Λειτουργία Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ) Διάταγμα (Αρ. 2) του 2011 (Κ.Δ.Π. 498/2011), μπορεί να τύχει εφαρμογής το άρθρο 5(2)(α) του Νόμου, υπό τις προϋποθέσεις όμως για νόμιμη επεξεργασία που τίθενται στο άρθρο 4(1) του Νόμου και ιδιαίτερα της Αρχής της Αναλογικότητας που καθιερώνει η παράγραφος (1)(γ) του εν λόγω άρθρου, επομένως χωρίς να είναι επιτρεπτή η δημοσίευση τους στο διαδίκτυο αφού η Ομάδα Εργασίας του Άρθρου 29 θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση καταδίκης του αθλητή με ανάρτηση της στο διαδίκτυο παραβιάζει την Αρχή της Αναλογικότητας.

Με βάση τα πιο πάνω ο Επίτροπος επιβεβαιώνει για ακόμα μία φορά ότι η θέση του είναι ότι η νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων δεν μπορεί να είναι το καταφύγιο/η κάλυψη αυτών που παρανομούν και γι’ αυτό θεωρεί νόμιμη τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Πειθαρχικού Συμβουλίου και του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ, με αναφορά στο όνομα του αθλητή, το άθλημα, την κατηγορία της ουσίας, τον κανονισμό που παραβιάστηκε, την κύρωση που επιβλήθηκε και την ημερομηνία της απόφασης, όχι όμως στο διαδίκτυο. Η δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Πειθαρχικού Συμβουλίου που λήφθηκαν μετά την υιοθέτηση της ΚΔΠ 498/2011 επιτρέπεται μόνο για όσες αποφάσεις λήφθηκαν μετά από την έναρξη ισχύος της ΚΔΠ 498/2011, ακόμα και αναδρομικά, εφόσον η ΚΔΠ 498/2011 αποτελεί τη νομική βάση με την οποία κατέστη επιτρεπτή η επεξεργασία/ανακοίνωση των δεδομένων.

Αποφάσεις για προσωρινό αποκλεισμό αθλητή μπορούν να δημοσιεύονται ανώνυμα.

Στην ιστοσελίδα της Κυπριακής Αρχής Αντί-Ντόπινγκ μπορούν να αναρτώνται ανακοινώσεις για τις ημερομηνίες που θα διεξάγονται συνεδρίες του Πειθαρχικού Συμβουλίου και του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου Αντί-Ντόπινγκ, χωρίς αναφορά σε ονόματα αθλητών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, η Κυπριακή Αρχή Αντί-Ντόπινγκ κατάρτισε έγγραφο Πολιτικής το οποίο θα αναρτήσει στην ιστοσελίδα της και πραγματοποιείται δημοσιογραφική διάσκεψη της Κυπριακής Αρχής Αντί-Ντόπινγκ με συμμετοχή και λειτουργού του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων για ενημέρωση του κοινού.

Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων
Προσωπικού Χαρακτήρα

31 Οκτωβρίου 2012


ΜΠαπ

Back To Top